Uber gaat in Turkije tripjes in een luchtballon aanbieden, heeft de Amerikaanse taxi-app aangekondigd.

Het gaat om luchtballonvaarten in de toeristische regio Cappadocië in het midden van Turkije. Met deze vaarten wil Uber meer vervoersmogelijkheden bieden in een van zijn snelst groeiende markten.

Vorig jaar maakte Uber bekend een “super-app” te willen worden voor reizen. Eerder begon het bedrijf al met het aanbieden van vliegreizen in het Verenigd Koninkrijk, boottochten in Griekenland en ritten met tuktuks in India.

De luchtballonvaarten in Turkije zullen volgens Uber anderhalf uur duren en kosten 150 euro.

Cappadocië, bekend om onder meer zijn vulkanische landschap, is een van de populairste bestemmingen in Turkije. Vorig jaar kwam volgens Turkije ongeveer 10 procent van de 44,6 miljoen buitenlandse toeristen in het land naar de regio Cappadocië. Dit jaar verwacht het land in totaal 60 miljoen toeristen.

Bedrijfsmodel Uber sterk veranderd

Het bedrijfsmodel van Uber is door de coronapandemie sterk veranderd. Het bedrijf werd gedwongen om zwaar in te zetten op het bezorgen van maaltijden, ook omdat het aantal geboekte taxiritten en andere mobiliteitsdiensten sterk was teruggelopen.

Al in 2019 zei CEO Dara Khosrowshahi van Uber dat hij het bedrijf wilde ombouwen tot een "besturingssysteem voor je dagelijks leven".

Uber wist in het tweede kwartaal van dit jaar 9,2 miljard dollar omzet te noteren, 14 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook wist het Amerikaanse bedrijf voor het eerst een kwartaalwinst te draaien. Desalniettemin blijft de beurswaarde van Uber vooralsnog onder het piekniveau van 2021.

LEES OOK: Uber zoekt naar manier om deel chauffeurs toch als zzp’er te laten werken